Hoe goed is jouw website?

6 tips om je WordPress blogartikel te verbeteren

Het schrijven van een goed blogartikel in WordPress is meer dan alleen een goed onderwerp en een catchy titel te verzinnen. Wil je dat een artikel veel wordt gelezen, dan moet het hele plaatje kloppen. Het zou zonde zijn dat jouw artikel waar je veel tijd en moeite aan hebt besteedt aan de aandacht van lezers ontsnapt doordat je aantal zaken niet op orde hebt. Hieronder een aantal tips die dit moeten voorkomen.

Check altijd de heading hiërarchie van je artikel

Heading hiërarchie is niks anders dan een pagina jouw kopteksten in een artikel te voorzien van de juiste HTML tags en ze in de juist volgorde te zetten. De titel van het artikel moet in de H1 HTML tag worden getoond en mag slechts 1 keer voorkomen. Hierna volgt de H2 HTML tag(s) voor de hoofdstukken en daarna de H3 HTML tags voor een eventuele verdere onderverdeling. Op deze manier wordt jouw artikel makkelijk doorzoekbaar voor zoekmachines maar ook voor screenreader gebruikers. Volgens onderzoek navigeren screenreader gebruikers meer dan  52% altijd op basis van de heading tags. Als je heading hiërarchie niet klopt dan wordt het voor deze gebruikers lastig om een artikel goed te lezen.

Meestal begin ik een nieuw artikel met de heading hiërarchie. Dit geeft een artikel een structuur en heb je meteen een goede overzicht over welke onderwerpen je in het artikel wil vertellen.

Benadruk in een alinea de belangrijkste zin

Als een artikel door een  bezoeker wordt geopend zal deze als eerste een soort “quick scan” doen om te bepalen of het artikel interessant is of niet. Wil je dat ze blijven lezen, dan zul je de meest interessante zinnen moeten benadrukken. Door de belangrijkste zinnen in een alinea als quote of vergedrukt te tonen trek je de aandacht van een lezer en is iemand meer geneigd om het hele artikel te lezen.

Controleer de rechten van je afbeeldingen

Hoe regel ik mijn rechten van mijn afbeeldingen?Afbeeldingen in een artikel maken het gehele plaatje visueler en dus aantrekkelijker voor een lezer. Echter want veel bloggers vergeten is dat je niet zomaar elke afbeelding die je vind via Google mag gebruiken. Op de meeste afbeeldingen zit namelijk gewoon auteursrecht en dien je toestemming van de maker te hebben om deze te gebruiken. Anders riskeer je een boete. Controleer daarom dan altijd eerst de rechten van de afbeeldingen. Waar je op moet letten lees je in een vorig artikel, Rechten van afbeeldingen,in dit blog.

Volg zoveel mogelijk de Yoast SEO aanbevelingen op

Bijna elke WordPress website heeft wel de Yoast SEO plugin geïnstalleerd. De plugin geeft bij het opslaan van je artikel direct een lijst met suggesties over hoe je het artikel technisch kunt verbeteren. Bovendien geeft Yoast SEO aan of je zaken bent vergeten in te vullen zoals een samenvatting maken of uitgelichte afbeelding. Zaken die belangrijk zijn voor een goede waargave van jouw artikel in zoekmachines en op social media.

Promoot altijd je artikel

Promoot via Social MediaHeb je eenmaal een artikel geschreven, zorg dan ook dat je dit artikel met de buitenwereld. Als het goed is wordt je artikel automatisch opgepikt door zoekmachines maar het helpt ook om dit zelf te promoten via social media kanalen of een nieuwsbrief. Een kleine post in je favoriete social media kanaal kan soms door onbekende redenen viral gaan en levert je snel een aantal nieuwe lezers op.

Maak een checklist van deze tips

Blue mammoth blog checklistJe schrijft nooit 1 artikel. Dus probeer te leren van je fouten. Zorg er daarom voor dat je een checklist maakt die je kun afvinken voordat je een blogartikel publiceert. Zo’n checklist kun je maken in bijvoorbeeld Trello. Hier rechts vind je onze interne Trello checklist. Bij elk artikel werk ik dit lijstje af zodat ik niks vergeet. Elke blogtip die ik krijg wordt aan dit lijst toegevoegd. Op deze manier wordt elk nieuw blogartikel een stukje beter.

Deel dit verhaal:
Sivard Donkers

Geschreven door:

Sivard Donkers

Zoeken

Hoe goed is jouw WordPress website?

Wil je weten hoe goed jouw website presteert op het gebied van SEO, snelheid en gebruiksvriendelijkheid? Vraag dan bij ons een website analyse aan.

Ik wil een website analyse