Heb je een WooCommerce webshop en herken je de onderstaande SEO melding van Google search console ?
Search Console heeft vastgesteld dat je site wordt beïnvloed door 6 nieuwe problemen van het type Producten.
Belangrijkste fouten (maximaal vijf)
Fouten kunnen voorkomen dat je pagina of functie wordt weergegeven in zoekresultaten. De volgende fouten zijn gevonden op je site:
- ‘offers’, ‘review’ of ‘aggregateRating’ moet zijn gespecificeerd
Belangrijkste waarschuwingen (maximaal vijf)
Waarschuwingen zijn suggesties voor verbetering. Sommige waarschuwingen kunnen je weergave op Google Zoeken verbeteren en andere waarschuwingen kunnen in de toekomst fouten worden. De volgende waarschuwingen zijn gevonden op je site:
- Ontbrekend veld ‘brand’
- Geen algemene ID opgegeven (zoals gtin, mpn, isbn)
- Ontbrekend veld ‘image’
- Ontbrekend veld ‘description’
- Ontbrekend veld ‘sku’
De oorzaak hiervan komt doordat de structered data in WooCommerce productpagina’s niet goed is ingesteld. Geen idee wat structered data is? Geen probleem, in dit artikel leggen we uit wat structured data is, waarom structured data belangrijk is voor je SEO en hoe je dit effectief kunt inzetten in jouw WooCommerce webshop.
Wat is structured data?
Op een webpagina zijn er verschillende soorten informatie te vinden die interessant zijn voor zoekmachines. Voor een productpagina kan dat bijvoorbeeld de prijs, de beoordelingen van het product, de omschrijving, de afbeelding enz. enz zijn. Een zoekmachine weet echter niet welke soort informatie op een pagina staat en waar deze zich bevindt. Om zoekmachines te vertellen wat welke soort informatie op jouw webpagina staat kun je gebruik maken van “structured data”. Voor elke soort informatie (zoals een persoon, artikel, product, recept, review of een evenement) is eeninformatie structuur bedacht, een schema. Binnen een schema kun je verschillende eigenschappen aangeven. Deze schema’s en hun eigenschappen zijn vastgelegd door de organisatie schema.org. Alle grote zoekmachines (Google, Bing, Yahoo, Pinterest, Yandex) maken gebruik van deze schema’s.
Waarom is structured data goed voor mijn SEO?
Door middel van structured data kunnen zoekmachines jouw webpagina’s beter begrijpen en daardoor kun bijv. Google meer informatie tonen dan een normale zoekresultaat. Zo’n uitgebreid zoekresultaat wordt een “rich snippets” genoemd. Zoekresultaten met “rich snippets” vallen extra op tussen de gewone zoekresultaten. Hierdoor zal een bezoeker eerder geneigd zijn om hierop te klikken en naar jouw website te gaan. Gevolg meer bezoekers op jouw website!
Waarom geeft Google Search Console in WooCommerce deze melding?
Hoe bij jouw productpagina’s de structured data staat ingesteld kun je testen tool met de Structured data testing tool. van Google. Je krijgt dan een overzicht welke soorten informatie zoekmachines uit jouw pagina kunnen ophalen. Grote kans is dat je wel structured data in je pagina gebruikt maar dat de eigenschappen voor producten niet goed zijn ingesteld of te algemeen zijn.
Hoe los ik het op?
Er zijn 2 manieren hoe je structured data kunt toevoegen aan je website:
- Een plugin installeren die dit voor je doet.
- Zelf de code schrijven zodat je pagina wordt verrijkt met structured data.
Plugins gebruiken
De meeste websites maken al gebruik de standaard SEO Yoast plugin. Deze heeft weliswaar de mogelijkheid voor structured data maar alleen voor het type bericht en webpage. Voor een WooCommerce webshop is de standaard SEO Yoast plugin niet genoeg! Voor WooCommerce heb je een extra plugin nodig. Hieronder staan een klein lijstje met de meest populaire keuzes bij Woocommerce:
- Yoast SEO Woocommerce. Dit is een betaalde plugin die speciaal voor WooCommerce is gemaakt.
- All In One Schema Rich Snippets. Dit is een gratis plugin maar je zult de eigenschappen zelf in de backend moeten toevoegen
- Schema Pro. Dit is een betaalde plugin die automatisch de velden direct kan voorzien van structured data.
- Snip Deze plugin is ook betaald maar ondersteunt veel meer schema’s dan alleen die voor produ
Zelf de code schrijven
Wil je liever zelf de controle om te bepalen welke eigenschappen je wilt delen met zoekmachines kun de code ook zelf schrijven. Je dient dan wel de programmeerkennis en tijd hiervoor te beschikken. Is dit geen probleem dan kun je via deze links meer informatie over structured data te weten komen.
- https://developers.google.com/search/docs/guides/intro-structured-data
- https://developers.google.com/search/docs/guides/search-gallery
- https://developers.google.com/search/docs/data-types/product
- https://schema.org/Product
Conclusie
Wil je dat jouw producten meer opvallen in de zoekresultaten dan dien je ervoor te zorgen dat je structured data in WooCommerce in orde is. Met wat code en wat plugins is dit zeker te doen.